Het grote publiek is nog niet bekend met Nederlandse wijn. Een nieuw initiatief van vier bourgondische Brabantse jonge ondernemers moet hier verandering in brengen. Met hun bedrijf BoerBoudewijn hopen zij Nederlandse wijnen onder de aandacht te brengen van een bredere groep wijndrinkers.
BoerBoudewijn vertelt het verhaal van de Nederlandse wijnboer zelf en hoopt op deze manier dat de Nederlandse wijndrinker met meer gevoel een glas Nederlandse wijn gaat drinken en zal ervaren dat ook Nederlandse wijnen kwaliteitswijnen kunnen zijn.
Op dit moment doen aan BoerBoudewijn mee: Johan van der Velden van De Kleine Schorre, Ron Langeveld van Dassemus en Jos Hereijgers van Wijndomein van der Herstraten.
Hoewel de meeste Nederlanders nog steeds negatieve associaties of misschien zelfs helemaal geen associaties hebben met Nederlandse wijn, blijkt dat deze juist de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling heeft ondergaan. Met andere woorden: de Nederlandse wijnproductie is volwassen geworden.
Dat de wijnproductie in Nederland volwassen is geworden, komt voornamelijk doordat er meer kennis is ontwikkeld omtrent de productie van wijn. Daarnaast zijn de wijnstokken ouder geworden, waardoor de druiven een betere kwaliteit hebben gekregen. Door deze kwaliteitsverbetering hebben veel wijnen zich ontwikkeld van een wat wrange zurige wijn naar een zeer kwalitatief (smaak)volle drank.
De meer volwassen Nederlandse wijnen zijn inmiddels door binnenlandse en buitenlandse kenners opgevallen. Zo heeft de Recortis 2009 van Wijnhoeve de Colonjes uit Groesbeek goud behaald bij de internationale Bioweinpreis. Daarnaast worden de wijnen van de Kleine Schorre uit Zeeland in de business class van KLM geschonken en staan andere Nederlandse wijnen in Sterrenrestaurants op de kaart.
bron: wijn.blog.nl